رزین اپوکسی پشت سنگ - مارامو

سیر تا پیاز رزین پشت سنگ

صنعت سنگ در کشور ما جزء صنایع مهم و دارای پتانسیل بالایی می‌باشد با توجه به وجود ذخایر بالای سنگ خام در کشور اهمیت و لزوم فرآوری سنگ در کشور بسیار بالاست اما زمانی ارزش‌افزوده ایجاد شده درست و مبتنی بر توسعه پایدار می‌باشد که تولیدات کارخانجات ما استاندارد و قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی می‌باشد.
رزین اپوکسی مناسب‌ترین چسب جهت استحکام‌ بخشی به سنگ می‌باشد در صنعت سنگ و کارخانجات سنگ‌بری از رزین‌های پلی استر غیراشباع نیز استفاده می‌شود که عمده دلایل آن ارزان بودن این رزین‌ها می‌باشد اما جدای بحث قیمت کیفیت این رزین‌ها در فرآوری سنگ‌های تزئینی قابل‌مقایسه با رزین‌های اپوکسی نیست.

رزین پشت سنگ اپوکسی که جهت چسباندن توری های مش به پشت سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای مشخصه‌های متعددی می‌باشد غلظت زمان خشک شدن حداقل دمای انجام واکنش میزان سطح نهایی و مقاومت در تغییر رنگ ازجمله پارامترهای مهم در انتخاب رزین پشت سنگ اپوکسی می‌باشد.

در بررسی رزین پک سیم پشت سنگ همخوانی پوشش روز روی توری مش و اپوکسی بسیار مهم بوده انواع توری مش مورد استفاده در صنعت سنگ عبارت است از توری مش پتروشیمی توری مش پلاستیکی و توری مش الیاف شیشه یا همان توری مش فایبرگلاس می‌باشد.
از آنجا که انتخاب توری مبحث بسیار مهم و فنی می‌باشد و تاثیر بسزایی در کیفیت کار و فناوری سنگ دارد منحصراً به آن‌ها پرداخته و در پایان مقایسه کلی نیز بین آن‌ها انجام خواهیم داد.

ویژگی و کاربرد توری مش پتروشیمی

این توری ها از الیاف نخ پتروشیمی مثل نخ پلی‌آمید تولید شده‌اند استحکام کششی خوبی دارند و قیمت آن‌ها خیلی ارزان است اما در صنعت سنگ به‌صورت اصولی استفاده نمی‌شود چون چسبندگی آن به رزین اپوکسی سنگ پایین است مقاومت حرارتی پایینی دارد و در اثر باز شدن ترک سنگ مقاومت لازم را ندارد.

کاربرد توری مش پلاستیکی

این توری تولید شده از مواد پلاستیکی می‌باشد که علی‌رغم اظهارات شرکت‌های عرضه‌کننده آن مبنی‌ بر ارزان بودن یا مقاومت حرارتی بالا در عمل و اجرایی کیفیت بسیار پایینی داشته و استحکام لازم جهت ایجاد لایه‌ای کامپوزیت پشت سنگ با رزین اپوکسی را نداشته و استحکام بالایی ندارد، لذا در صورت استفاده از توری پلاستیکی در حین فرآوری و یا پس‌ از آن امکان شکسته شدن اسلب های سنگی وجود دارد از این‌رو مورد استفاده عمومی و اصولی در صنعت سنگ نداشته است.

توری فایبر گلاس برای سنگ

ساختار و کاربرد توری فایبرگلاس

مش های فایبرگلاس در واقع توری های تولید شده از الیاف شیشه می‌باشد بدین‌صورت که رشته‌های نخی نازک به یکدیگر تنیده‌شده و نخ‌های فیبر شیشه را ایجاد می‌نماید که ضخامت این نرخ‌ها متناسب با گرماژ و چشمه توری متفاوت می‌باشد
پس‌از آن بافت توری از الیاف فیبر شیشه صورت می‌پذیرد که در این حالت مش خام تولید شده در این مرحله لازم است تا استحکام توری بالا رود و در اصطلاح آن را با رزین آغشته می‌کنند تا امکان استفاده آن به وجود آید و بتوان آن را پشت سنگ با رزین پشت سنگ استفاده کرد.

رزین‌های مورد استفاده به‌عنوان پوشش برای توری آکریلیک و پلی استری است. در صنعت سنگ برای رزین‌های پلی استر از توری الیاف شیشه با آهار پلی استر بهتر است تا استفاده شود و برای رزین پشت سنگ اپوکسی بهتر است از توری فایبرگلاس با آهار رزین آکریلیک استفاده شود که چسبندگی بهتری با رزین اپوکسی و سنگ ایجاد می‌نماید.

در زمینه رزین پشت سنگ شرکت‌های تولیدی داخلی و بازرگانی نسبت‌ به واردات این محصولات اقدام می‌نمایند کارخانجات سنگ‌بری با توجه به سنگ‌هایی که فرآوری می‌کنند از محصولات مختلف استفاده می‌کنند شرکت بازرگانی مارامو که در زمینه واردات و تولید محصولات شیمی ساختمان و مواد شیمیایی حدود ۲ دهه سابقه فعالیت دارند حدود ۱۵ سال می‌باشد که این محصولات را بومی‌سازی کرده و بسیاری از نیازهای صنایع مرتبط با تولیدات خود تحت برند مارامو تعیین نموده است. 

این مجموعه که در حال حاضر با نام گروه مارامو در بازار فعالیت می‌کند علاوه‌بر رزین‌های اپوکسی سنگ و چوب و هنری و همچنین رزین‌های اپوکسی تخصصی برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اقدام به عرضه کاملاً تخصصی توری الیاف شیشه با بهترین کیفیت نموده‌است که حاصل آن عرضه مستقیم به تعداد قابل‌توجهی از اهالی صنف سنگ در شهرهای مختلف می‌باشد. 

این مجموعه با توجه به دانش فنی بالا و به‌روز و هم چنین امکان عرضه گسترده به واسطه عاملین متعدد در شهرها و شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور توانسته سرویس مطلوبی را نیز ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *