رزین اپوکسی

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی نوعی رزین مصنوعی است که معمولاً در صنایع و کاربردهای مختلفی مانند ساختمان سازی، هنر و الکترونیک استفاده می شود. این ماده از ترکیب دو جزء رزین که جز A و سخت کننده (هاردنر) که جز B گفته میشود ساخته می شود که با هم واکنش نشان می دهند و ماده ای سخت، بادوام و شبیه پلاستیک را تشکیل می دهند.

رزین اپوکسی دارای خواص بسیار مطلوبی از جمله استحکام بالا، چسبندگی عالی، مقاومت شیمیایی و انقباض کم است. می توان آن را به اشکال و فرم های مختلف قالب گیری کرد و همچنین می تواند برای ایجاد جلوه های مختلف رنگ یا رنگ آمیزی شود.

رزین اپوکسی اغلب به عنوان پوشش یا چسب برای سطوحی که نیاز به محافظت در برابر رطوبت، خوردگی یا سایر عوامل محیطی دارند استفاده می شود. همچنین در ساخت کامپوزیت هایی مانند فیبر کربن یا فایبرگلاس برای افزایش استحکام و دوام آنها استفاده می شود. به طور کلی، رزین اپوکسی یک ماده همه کاره و مفید است که کاربردهای عملی و خلاقانه زیادی دارد. در این مقاله کاربردها و ویژگی های آن را توضیح میدهیم.

رزین اپوکسی در توری فایبرگلاس چه کاربردی دارد؟

رزین اپوکسی برای نصب توری به سنگ کاربرد دارد و با عنوان اپوکسی توری سنگ شناخته میشود. برای چسباندن توری فایبرگلاس به قطعات سنگ جهت افزایش انسجام و حفظ قطعات سنگ از اپوکسی توری استفاده می شود. رزین اپوکسی مصرفی برای پشت سنگ در با رزین های اپوکسی که در دیگر صنایع استفاده میشود متفاوت است. 

برای دریافت مشاوره خرید توری فایبرگلاس کلیک کنید.

کاربرد رزین اپوکسی

همانطور که گفته شد رزین اپوکسی کاربرد های فراوانی دارد از جمله کاربردهای آن در کارهای هنری و تزئینی، کف پوش و فراوری سنگ می باشد.

کف پوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی نوعی کفپوش بدون درز و بهداشتی می باشد که از هاردنر(اپوکسی ) و رنگ ساخته شده است، دارای تنوع رنگ می باشد، این نوع کف پوش شفاف و پایداری بالایی دارد، و به آسانی برای کف مکان های صنعتی و تجاری قابل اجرا است. کف پوش های اپوکسی برای داشتن دوام و باکیفیت بر روی کفپوش‌ های بتنی نصب می ‌شود. همچنین در برابر بارگذاری‌ های بسیاری سنگین، مقاوم ‌اند.

رزین اپوکسی سنگ

رزین اپوکسی سنگ

از رزین اپوکسی در فراوری انوع سنگ های مرمریت ، مرمر به منظور تقویت و ترمیم سنگ به کار می رود. در فرایند فراوری پس از اینکه سنگ ها برش داده شده اند، برای چسباندن توری فایبرگلاس به سنگ از رزین اپوکسی استفاده می شود، همچنین از این رزین برای پر کردن منافذ و حفرات سنگ ها استفاده میشود. بنابراین باعث بالا رفتن استحکام سنگ می شود.

کاربرد رزین اپوکسی چوب

از رزین اپوکسی چوب در محصولات چوبی مانند مبلمان و آثار هنری استفاده میشود. از این رزین میتوان به شیوه های متفاوتی برای چوب استفاده کرد، به عنوان مثال از پوشش شفاف رزین برای ایجاد ظاهر زیبا سطح چوبی، ایجاد قطعات کامل مبلمان از چوب و رزین، یا از اپوکسی جهت پر کردن سوراخ‌ها و ترمیم سطوح چوبی آسیب‌دیده مصرف می شود.

رزین اپوکسی امکانات مختلفی را ارائه می دهد که با هیچ محصول شیمیایی دیگری قابل مقایسه نیست. در ترکیب با چوب، امکانات طراحی زیادی وجود دارد: سطوح چوبی مهر و موم شده با رزین اپوکسی، قالب گیری در ترکیب با چوب، میزهای کامل یا رومیزی و البته تعمیر سطوح چوبی

مزایای رزین اپوکسی

  •      مقاومت در برابر اسیدها، بازها، چربی ها  
  •      عدم جذب آب
  •      مقاوم در برابر عوامل مکانیکی
  •      چسبندگی و سازگاری بالا با انواع الیاف شیشه ای
  • قابلیت پر کننده منافذ
  • سبک و کم حجم
  • دوام و عمر بالا
  • سرعت ترمیم بالا
  • عایق الکتریکی
  • فاقد سمیت
  • مقاومت بالا در برابر تنش های حرارتی

انواع هاردنر­های پرکاربرد برای اپوکسی

هاردنر همان سخت کننده برای پخت رزین می باشد که دارای انواع مختلفی می باشد. از جمله این هاردنر ها شامل پلی آمین ، پلی آمید، فنل آمین و انیدریدی می باشد.

کاربرد هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی

هاردنر پلی آمین یکی از پرکاربردترین هاردنر رزین اپوکسی می باشد که انحلال ناپذیر و بی رنگ(شفاف)  می باشد همچنین غلظت کمی دارد و در موارد زیر کاربرد دارد:

·       کارخانه ها

·       آزمایشگاه های صنعتی

·       وسایل و ابزار های تزئینی

کاربرد هاردنر پلی آمید و رزین اپوکسی

هاردنر پلی آمید نیز از جمله هاردنر های پر کاربرد در پخت رزین اپوکسی می باشد که برخلاف هاردنر پلی آمین حلال پذیر می باشد و حلال های مختلفی برای رقیق شدن آن اضافه می کنند. کاربرد های هاردنر پلی آمید شامل:

·       پوشش محافظت کننده

·       کف پوش اپوکسی

·       چسب مخصوص مصالح

·       رنگ های پرایمر

چرا هاردنر پلی آمید مناسب ساخت زیورآلات و رومیزی تزئینی نمی باشد؟

به دلیل اینکه پلی آمید دارای غلظت بالایی می باشد و شفاف نیست و برای رقیق شدن باید به آن حلال اضافه شود. اضافه شدن حلال ممکن است باعث شکننده شدن رزین شود به همین منظور از این هاردنر برای زیورآلات استفاده نمی شود.

رزین اپوکسی چگونه خشک می شود؟

برای خشک شدن رزین اپوکسی نیاز به ابزار خاصی نمی باشد و به طور معمول در مجاورت هوا به مدت 24 ساعت قرار داده می شود در برخی موارد 2 الی 3 روز فرایند خشک شدن آن طول می کشد.

فرایند پخت رزین اپوکسی

فرایند پخت به معنای تبدیل رزین از حالت مایع به جامد می باشد که این فرایند به وسیله هاردنر انجام می گیرد.  با مخلوط شدن رزین اپوکسی با هاردنر مایع شروع به سفت شدن می کند تا به جسم جامد تبدیل می شود.

عامل پخت

عوامل مختلفی در فرایند پخت نقش دارد، ترکیبات سیلان یکی از عوامل پخت رزین اپوکسی می باشد. این ترکیبات در پخت خوبی در دمای پایین دارند. این عامل چسبندگی رزین اپوکسی را بالا می برد.  تولید گرمایی از درون نیز یکی از عوامل پخت به حساب می آید.

عامل دما

یک قاعده کلی در مورد دمای پخت رزین وجود دارد آن هم این است که دمای بالاتر منجر به زمان پخت رزین کم شود. زیرا گرما باعث تسریع واکنش شیمیایی اجزای رزین می وشود. به همین منظور برای پخت اکثر رزین های اپوکسی از دمای بالا استفاده می شود.

رزین اپوکسی مرامو

رزین اپوکسی تزئینی چیست؟

رزین اپوکسی شفاف برای ساخت قطعات تزئینی همانند بدلیجات، زیورآلات به کار می رود. این رزین به دلیل غلظت پایین  (رقیق بودن) به راحتی حباب گیری می‌شود. زمان خشک شدن این رزین از رزین‌های دیگر سریعتر است.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی دارای تنوع رنگ می باشد و کاربردهای فراوانی دارد. در واقع رنگهای اپوکسی یکی از سخت ترین و در عین حال پایدارترین مواد رنگی به حساب می آید. رنگ های اپوکسی به دلیل بی بو بودن و پوشش  زیبا بیشترین کاربرد در کف پوش دارد.

آیا رزین اپوکسی سمی است؟

رزین اپوکسی سمی نیست به همین منظور برای مصارف خانگی و کارهای هنری به کار می رود.

کاربرد اپوکسی در صنعت هوا فضا

 در صنعت هوا فضا به موادی نیاز است که علاوه بر مقاوم ومحکم بودن دارای وزن کمی باشد و همچنین در مقاومت بالایی در  مقابل سایش داشته باشد. رزین اپوکسی انتخاب مناسبی برای تولید مواد مورد نیاز این صنایع می باشد و بیشترین مصرف را در کار های مقاوم سازی دارند .

اپوکسی و زیست شناسی

اپوکسی ها توانایی حل شدن در آب را دارد و به طور معمول به منظور قرار دادن نمونه های میکروسکوپی در پلاستیک،  و همچنین برای برش عرضی نمونه با میکروتوم و سپس تصویربرداری، به کار می رود.

رزین اپوکسی و صنعت

همانطور که در مطالب بالاگفته شد، رزین اپوکسی کاربردهای در صنایع مختلف دارد. رزین اپوکسی به دلیل مقاومت شیمیایی بالا و چسبندگی بالا به بتن بعنوان کف پوش های صنعتی به کار می رود.

چه تغییراتی می توان در فرمولاسیون رزین اپوکسی اعمال کرد؟

رزین اپوکسی از جمله رزین‌های تولید کننده گرما می باشد که از طریق واکنش پلیمریزاسیونی ساخته می شود. رزین، قابلیت تشکیل ساختار پلیمری متصل را دارد و از آن به شکل‌های مختلف به صورت چسب و یا برای تولید پلیمرهای مستحکم قابل مصرف است. از جمله مزایا فرمولاسیون اپوکسی

  • خاصیت چسبندگی
  • مقاوم بالا در برابر مواد شیمیایی و فیزیکی
  • عایق گرما و الکتریسیته

چگونه می توان اپوکسی را رقیق کرد؟

از دو روش اضافه کردن حلال و گرم کردن رزین اپوکسی برای رقیق کردن رزین اپوکسی استفاده می شود.

پاک کردن رزین اپوکسی

به سه روش می توان رزین اپوکسی را بروی سطوح برداشت.

پاک کردن رزین به روش گرمادهی

برای پاک کردن رزین اپوکسی ابتدا سطح را با مقداری استون خیس کرده و  سپس به وسیله سشوار صنعتی یا هویه برقی  آن را حرارت داده تا اپوکسی نرم شود و از سطح مورد نظر برداشته شود.

پاک کردن اپوکسی با استفاده از مواد شیمیایی

از مواد شیمیایی مانند تینر برای تمیز کردن سطوح دارای اپوکسی استفاده می شود. استون موجود در تینر می تواند اپوکسی را نرم کند. همچنین می توان یک  قاشق از تری سدیم فسفات را در یک گالن آب گرم ریخته و و بر روی محل رزین اپوکسی با اسفنج کشیده شود.

پاک کردن اپوکسی به روش انجماد

در این روش از قوطی منجمدکننده برای اسپری کردن در فاصله 30 سانتی متری سطح اپوکسی استفاده می شود.  بعد از اسپری کردن، رزین اپوکسی به صورت منجمد شده و شکننده در می آید،  از یک کاردک پلاستیکی یا باکمک چکش برای خرد کردن این کریستال های استفاده می شود. اپوکسی باید به اندازه کافی سرد باشد تا کریستالی گردد و بشکند.

طرز تهیه رزین در خانه

رزین و هاردنر همراه با هم را در یک ظرف ریخته و به وسیله چوب بستنی یا هر وسیله دیگر آنها را باهم ترکیب کرده و به آرامی به مدت 5 دقیقه به هم زده شود.

نکته: این کار باید به آرامی انجام شود تا حباب درون ظرف تشکیل نشود. اگر درون ظرف حباب ایجاد شد باید آن را با حرارت دادن از بین برد.

حلال رنگ اپوکسی چیست؟

حلال رنگ اپوکسی حلال های هستند که با مواد شیمیایی واکنش می دهند.  در واقع دارای هیدروکربن های نفتی می باشند که  برای رقیق کردن رنگ است. این حلال ها بیشتر در صنعت پوشش‌ها به کار می رود. برای یکسان بودن میزان رنگ ها و پوشش های اپوکسی به کار می رود . همچنین می توان برای رقیق کردن هاردنر غلیظ از حلال رنگ اپوکسی استفاده کرد.

هاردنر سیلیکون چیست؟

سیلیکون نوعی پلی مر آلی می باشد که بعنوان سفت کننده رزین اپوکسی دارای ویژگی های منحصر بفردی چون چسبندگی و مقاومت بالا، انعطاف پذیری کاربرد های فراوانی دارد.

آیا رزین اپوکسی خطرناک است؟

با توجه به اینکه رزین اپوکسی محصول سمی نمی باشد ولی در صورت تماس زیاد با آن ممکن است برای پوست خطرناک باشد و یا برای افراد سن کم هم مشکل افرین باشد.

تفاوت رزین اپوکسی با پلی استر

        رزین پلی استر  برخلاف رزین اپوکسی سمی و بد بو است.

        رزین پلی استر در مقایسه با رزین اپوکسی شفافیت کمتری دارد.

        قیمت رزین اپوکسی بالاتر از پلی استر می باشد.

        رزین پلی استر در برابر نور خورشید مقاوم نمی باشد.

خرید رزین اپوکسی

عوامل مختلفی بر روی خرید رزین اپوکسی نقش دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار خرید رزین اپوکسی کیلویی یا به صورت عمده است، که باعث سود خریدار و کاهش قیمت آن می شود،  شرکت های مختلفی رزین اپوکسی را تولید می کنند و این محصول به دلیل کاربرد های صنعتی و تزئینی خریداران زیادی دارد. گروه صنعتی مارامو بهترین رزین های اپوکسی با کیفیت بالا را عرضه میکند. میتوانید قبل از خرید رزین اپوکسی با مشاوران ما تماس بگیرید تا با خیال راحت سفارش دهید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *