کاربردهای توری فایبرگلاس در ساختمان سازی

کاربردهای توری فایبرگلاس در ساختمان سازی

کاربردهای توری فایبرگلاس در ساختمان سازی

در چند دهه اخیر محصولی به نام توری فایبرگلاس که از الیاف شیشه ای و مواد پلی مری تولید شده است وارد بازار جهانی شده است. این توری به دلیل تنوع و گستردگی که دارد در مصارف مختلف به کار می رود. یکی از مهمترین مصارف آن، صنعت ساختمان سازی می باشد. در این مقاله در نظر داریم به مواردی که از توری فایبرگلاس در ساختمان سازی به کار می رود بپردازیم.

توری فایبر گلاس جهت سیمان کاری و گچکاری

در گچ‌کاری از ملات ها مانند ملات سیمان و گچی برای پوشاندن سطوح چه در فضاهای داخلی و یا خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در بهترین حالت لازم است تا از ابزاری برای نگهداشتن ملات گچ‌کاری استفاده کنیم. توری فایبرگلاس گچکاری یکی از بهترین ایده‌ها مناسب ساخت سازه های سیمانی و گچی است.

مش فایبرگلاس مقاوم در برابر قلیا (fiberglass mesh ar) یکی از انواع مش فایبرگلاس می باشد. برخی از مصالحی که در ساختار سازه ها به کار می روند مانند گچ و سیمان دارای خاصیت قلیایی می باشند. مقاومت بالای مش فایبرگلاس در برابر مواد قلیایی به آن کمک می نماید تا زمانی که در تماس مستقیم با این مصالح است دچار آسیب و تخریب نشود. توری فایبر گلاس مقاوم در برابر قلیا، به منظور افزایش مقاومت سازه در پروسه سیمان کاری طراحی و تولید شده است.

یکی از کاربردهای مش مقاوم به قلیا که در سالهای اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اجرای وال پست با توری فایبرگلاس است. وال پست ها یکی از اجزای غیر سازه‌ای هستند که برای کنترل جابجایی خارج از صفحه دیوارهای غیر سازه‌ای استفاده می‌شوند. وال پست ها از مقاطع فولادی نیز ساخته می‌شوند همانند مقاطع نبشی و ناودانی اما در چند سال‌ اخیر با ورود مصالح نوین مانند مش فایبرگلاس مقاوم در برابر قلیا از این محصولات در وال پست ها نیز استفاده می‌گردد.

مزایای استفاده از توری فایبرگلاس

مزایای استفاده از توری فایبرگلاس در سیمان کاری و گچ کاری

  • تقویت سیستم های سیمانکاری
  • افزایش انعطاف پذیری در سازه
  • ایجاد یک لایه نازک از سیمان بر روی دیوار
  • جلوگیری از ریزش یا سایش و ترک خوردگی سیمان
  • قیمت مناسبتر در مقایسه با توری فلزی
  • وزن کم و حمل و نقل آسان

توری فایبرگلاس بعنوان عایق رطوبتی در ساخت و ساز

تورى فایبرگلاس بهترین گزینه جهت استفاده به همراه عایق های رطوبتی در پشت بام، استخرها، کف و دیوارهای سرویس های بهداشتی و غیره می باشد.

این تورى به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا و چسبندگی مطلوب، محصول مناسبی را برای عایق بندی ایجاد می نماید.

توری فایبرگلاس پشت سنگ برای تقویت سنگ های ساختمانی و پشت کاشی و سرامیک

امروزه لازم است اقداماتی برای استحکام و مقاومت سنگ انجام داد و همچنین در مورد سنگ هایی مانند سنگ مرمر که دارای بافت نرم و شکننده هستند ممکن است به مرور زمان و در فرآیند فرآوری از هم گسسته و موجب شکستن و خردشدن سنگ شوند.

از این رو زمانی که کوپ سنگ از معادن استخراج شده و به کارخانه های سنگبری انتقال داده می شود؛ عملیاتی از قبیل برش، رزین و اپوکسی، توری پشت سنگ و پرداخت نهایی انجام می شود.

انتخاب هر کدام از انواع مراحل فرآوری وابسته به نوع سنگ متفاوت است. به طور کلی در بیشتر سنگ های ساختمانی (به غیر از سنگ گرانیت) برای تقویت استحکام و مقاومت فشاری آنها از توری در پشت سنگ استفاده می گردد.

این تورى کمک می کند تا به هنگام پولیش و حمل و نصب در صورتیکه سنگ دچار ترک شد از هم جدا نشده و به همان صورت کار گذاشته شود. به منظور ایجاد مقاومت بیشتر در برابر شکنندگی، همچنین استفاده از این تورى ها باعث جلوگیری از باز شدن ترک های سنگ و حفظ سلامت سنگ می شود.

در انتخاب تور مناسب برای پشت سنگ (تعیین گرماژ تور و ابعاد) باید به موارد زیر توجه نمود:

  • برآورد هزینه
  • ابعاد و نوع سنگ

استفاده از توری فایبرگلاس در پشت کاشی برای نصب راحتر کار کاشی مناسب است. از توری فایبرگلاس پشت سنگ 45 گرمی و 60 گرمی برای پشت کاشی و سرامیک نیز استفاده می شود.

توری فایبر گلاس برای کف پوش

توری فایبر گلاس برای کف پوش

در پروسه تولید و اجرای کف پوش های اپوکسی جهت ایجاد مقاومت و چسبندگی بیشتر از توری فایبرگلاس استفاده می شود، محصول مورد استفاده در این صنعت 45 گرمی می باشد.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت علم و رشد ساختمان سازی و با توجه به مصالح ساختمانی بسیار متنوعی در بازار صنعت ساختمان وجود دارد، نیاز به محصولات بیشتر و بیشتر شده است. یکی از این محصولاتی که در صنعت ساختمان استفاده می‌شود توری فایبرگلاس است. این توری ها انواع مختلفی دارد و هر کدام در مصارف مختلفی به کار می رود که مهترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است، این توری به منظور مقاوم سازی و افزایش انسجام و چسبندگی مصالح می شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *