وال مش جایگزین وال پست های قدیمی

وال مش جایگزین وال پست های قدیمی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی نگرانی مهندسین عمران و پیمانکاران ساختمان در مورد اینکه سازه مقاوم و بدون لرزش بسازند تا حد زیادی کم شده است. در گذشته بیشتر از وال پست های فلزی برای مقاوم سازی دیوار سازه در برابر زلزله و نیروهای جانبی در طول مشخص استفاده می شد ولی در دهه های اخیر نوعی وال پست به نام وال مش جایگزین این وال پست های سنتی شده است.

وال پست چیست؟

وال پست، نوعی نگهدارنده دیوار است که به نام وادار نیز می گویند. وال پست ها انواع گوناگونی دارد که هدف استفاده از این وال پست های غیر سازه ای ، یکپارچه سازی، مهار و اتصال دیوار با اسکلت سازه ای است که در نهایت سبب بالا رفتن استحکام دیوار می شود.

این ابزار غیر سازه ای، از طریق انتقال نیرو از دیوار به سمت فریم سازه ، از تخریب و آسیب دیدگی دیوار می جلوگیری می کند.

در حال حاضر وال مش فایبرگلاس یکی از جدیدترین وال پست می باشد، که باعث مهار و استحکام دیوار در برابر زلزله و فشار های جانبی مانند باد و…. می باشد. وال مش ها به شکل توری هستند و دارای که گرماژ، ابعاد چشمه متنوعی می باشد.

مزایای وال مش

  • نصب آسان
  • مقرون به صرفه
  • سرعت اجرای بالا
  • وزن کم
  • سازگاری با مصالح ساختمانی
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای بالا
  • مقاوم به قلیا
  • عدم جذب آب

مقایسه وال مش با وال پست های سنتی و فلزی

  • وال مش وزن کمتری در مقایسه با وال پست های قدیمی و فلزی دارد به همین دلیل اجرای آن روی دیوار آسانتر است.
  • وال مش در مقایسه با وال پست ها فلزی دچار زنگ زدگی نمی شود و با مصالح ساختمانی سازگار نیست.
  • در اجرای وال مش بر خلاف وال پست های سنتی دیگر نیازی به افراد متخصص زیاد ومصالح بیشتر ندارد به همین منظور می تواند به صرفه باشد.
  • یکی از مهم ترین قابلیت وال مش در مقایسه با وال پست های قدیمی، وجود نبشی‌ های کنترل کننده برای حرکت خارج از صفحه دیوار است که باعث می شود دیوارها و ساختمان در مواقع زلزله یا سایر عوامل محیطی، مقاوم باشند.

نحوه اجرای وال مش

نحوه اجرای وال مش

نصب نبشی

 نبشی به وسیله اتصالات جوشی یا پیچی، میخ و یا چسب های اپوکسی دو جزئی نصب شود.

دیوار چینی

نصب جدا کننده

  • از مصالحی مانند مثل پشم سنگ‏ یا یونولیت به منظور جدا کردن دیوار از قاب، تیرها و ستون استفاده شود.

اجرای وال مش

  • نوارهای وال مش به صورت عمودی بر روی دیوار نصب می شود.

پوشاندن مش  به وسیله پلاسترها

در مرحله نهایی، وال پست مش فایبرگلاس، به وسیله پلاسترهای گچی یا سیمانی، پوشیده می شود.

مهاربندی دیوارها با وال مش مطابق با آیین نامه 2800

طبق استاندارد 2800 نشریه 714 سازمان برنامه و بودجه به منظور مهار غیر سازه ای برای دیوار در برابر زلزله از وال مش فایبرگلاس به عنوان جایگزین وال پست فلزی و سنتی استفاده شود.

پلاستر ویژه وال مش

پلاستر های سیمانی و گچی  بعنوان بهترین مصالح  برای نصب وال مش می باشند. پلاسترسیمانی ک لایه پوششی از جنس سیمان است که از دوام و کیفیت بالایی برخوردار می باشد. مهمترین کاربرد این محصول، برای نصب وال پست های جدیدی مثل مش فایبرگلاس است.  بعد از کروم بندی دیوارها از این پلاستر به صورت پاششی یا پرتابی بر روی سطوح یا دیوارهای مش بندی شده با مش فایبرگلاس، استفاده می شود.

پلاستر گچی نیز ، به عنوان یک پوشش محافظتی برای وال مش می باشد که  از رشد قارچ و باکتری در سطوح، جلوگیری می کند.

مش فایبرگلاس چیست؟

مش فایبرگلاس نوعی کامپوزیت ازجنس الیاف شیشه ای و مواد رزین مانند پلی استر، اپوکسی و ونیل استر می باشد که به صورت شبکه توری با الیاف شیشه ای مختلف تولید شده است. در اجرای وال مش از توری  فایبرگلاس نوع AR , E استفاده می شود. مش فایبرگلاس کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف می باشد یکی از مهمترین کاربرد های آن در ساختمان سازی و اجرای وال پست می باشد.

عوامل موثر بر قیمت وال مش

فاکتورهای مختلفی بر هزینه اجرای وال مش فایبرگلاس مانند سایر محصولات ساختمانی نقش دارد. از جمله عوامل موثر  بر قیمت وال مش می توان به ابعاد چشمه ، گرماژ و میزان متریال بکار رفته در هر متر مربع و کیفیت وال مش های تولید شده اشاره کرد.

در دنیای کنونی، شرکت های بازرگانی زیادی، اقدام به تولید و فروش این محصول نموده اند که هر کدام از شرکت ها وال مش با کیفیت های مختلف عرضه می کنند. توری مش فایبرگلاس برند مارامو یکی از بهترین و با کیفیت ترین نوع مش فایبرگلاس در اجرای وال پست می باشد.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم امروز مهار لرزه ای دیوار ها از جمله استاندارد های مهمی برای ساختمان سازی می باشد.زیرا در چندین سال گذشته شاهد زمین لرزه های مختلفی در اکثر نقاط ایران و جهان شده ایم.  مش فایبرگلاس به دلیل مزیت های فراوانی که دارد،  بعنوان نگهدارنده سازه جایگزین وال پست های قدیمی شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *