نمایشگاه سنگ تزیینی 1402 شهرافتاب

نمایشگاه سنگ تزئینی و معدن و تجهیزات مربوطه تهران

نمایشگاه سنگ های ساختمانی تهران در تاریخ 8 خرداد 1402 شروع  و در تاریخ 12 خرداد به اتمام می رسد. صنعتگران و فعالان این حوزه، تولیدکنندگان سنگ های تزئینی، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و صنایع مربوطه برای عرضه محصولات خود در محل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب دور هم جمع می شوند و با ارائه توانمندی و تولیدات خود، با پیشرفت‌های روز صنایع سنگ بیشتر آشنا می شوند. تاریخچه صنعت سنگ تهران بسیار درخشان است همچنین استخراج سنگ ساختمانی در ایران بسیار غنی است. بقایای این امر در تخت جمشید و پاسارگاد و دیگر بناهای تاریخی ایران مشاهده می شود. در دورانی که بشر آهن را کشف نکرده بود از سنگ برای ساختن بناهای خود استفاده  می کردند. صنعت استخراج سنگ های ساختمانی از حدود سال 1331 در ایران رواج یافته است تا اینکه در سال 1366 اولین دستگاه سیم برش الماسه به کار گرفته شد. امروزه سنگ های ساختمانی در نقاط مختلفی از جهان استخراج می شوند در کشور ما نیز سنگ های متنوعی از معادن استان های کشور استخراج میشوند از جمله :

  • گرانیت ها
  • مرمریت ها
  • تراورتن ها
  • مرمرها

سنگ های چینی و …..که بیشترین سهم در میان این سنگ ها متعلق به مرمریت ایرانی است و پس از ان سنگ های گرانیت و انواع سنگ های چینی در مقام سوم. از سال 1372 نمایشکاه های بین المللی و تخصصی سنگ های تزئینی با رویکرد توسعه در صنعت و همچنین صادرات در تهران اغاز به کار کرد. نمایشگاه بین المللی سنگ 1402

اهداف نمایشگاه سنگ تهران

از اهداف برگزاری نمایشگاه های بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1-افزایش حجم مبادلات خارجی 2-توسعه همکاری های اقتصادی درونی و بیرونی صنعت سنگ 3-تبادل اطلاعات و دانش فنی در همه زمینه های صنعت سنگ 4-توسعه و گسترش ارتباطات بین المللی 5-انتقال تکنولوژی 6-توسعه اطلاعات و اموزش عمومی بازدیدکنندگان

کاوه فاضل بسطامی

صحبتهای دلنشین آقای کاوه فاضل بسطامی فعال فرهنگی صنعت سنگ کشور، در مورد این دوره از نمایشگاه سنگ خالی از لطف نیست.

“بگذاریم اتحادِ بینِ افرادِ این صنعت، به متولیان نشان دهد که صنعتِ سنگِ ایران هویت و پرستیژی مهم دارد و باید به آن توجه شود. اگر تمایل داشتید در گروه ها و جمع هایی که هستید، دوستانتان را تشویق به بازدید از این نمایشگاه کنید. این حرکتی برای منفعتِ جمعی است.”  

یک بار دیگر این بیت شعر را بخوانید. ارزشِ زحمتی که برای سنگ می کشید، در این سروده ی شاعرِ خوش ذوق ، نمایان است .

“گوهر از سنگ است، ما درّ گرانش كرده ايم

او چنين بوده ست اوّل، ما چنانش كرده ايم

لعل زيباي بدخشان پاره سنگي بيش نيست

ما ز غفلت زينت تاج شهانش كرده ايم

فاش تر گويم: عروس چرخ جز يك ذرّه نيست

ما بلند آوازه، خورشيد جهانش كرده ايم

سقف زيباي فلك را در شب يلداي تار ما ز نور ديدگان، اختر نشانش كرده ايم

من نمي نالم ز جور آسمان، زيرا كه ما اين كلاه تنگ را، خود، آسمانش كرده ايم

هيچ موجودي نبودي تا نشان از ما نبود هر چه را باشد نشاني، ما نشانش كرده ايم

اي كه گفتي: هست يغما را ريا سر تا به پا نيست سر تا پا ريا، ما امتحانش كرده ايم”

از غزلیات حیدر یغما ( خشتمال نیشابوری ) (زادهٔ ۱۳۰۲ در روستای صومعه، نیشابور – درگذشتهٔ ۲ اسفند ۱۳۶۶ در نیشابور) شاعر معاصر ایرانی بود. یغما به سبب شغل اصلی‌اش به «شاعر خشتمال نیشابوری» مشهور است. شغل او خشت‌مالی، در یکی از کوره‌پزخانه‌های نیشابور بود. یغما فاقد سواد بود اما شعر می‌سرود. “صنعتِ سنگ باید با اتحاد و همبستگی ، به خودباوری برسد.”

 

تصاویری از آماده سازی نمایشگاه سنگ تهران در شهر آفتاب

 

پاویون سنگ محلات

پاویون سنگ محلات
پاویون سنگ محلات

غرفه دیسک وینتر

غرفه دیسک وینتر
غرفه دیسک وینتر

جایگاه ایران در صنعت سنگ

در بین کشورهای فعال در صنعت سنگ پس از ایتالیا چین و هند ایران 7/4میلیون تن منابع سنگ را در بر می گیرد که در رتبه چهارم تامین کنندگان سنگ طبیعی جهان قرار می گیرد و همچنین دارای رتبه اول جهان از نظر تنوع رنگ و کیفیت سنگ می باشد. تنوع رنگ یکی از فاکتورهای موثر در فروش سنگ بوده تنها در منطقه بیرجند سنگ هایی با 30 طیف رنگی در حال استخراج است.

کشورهای وارد کننده سنگ ایران

چین در رتبه اول در سال 96، 85/49 درصد از کل صادرات سنگ کشور را شامل بوده در رتبه دوم عراق و به ترتیب ترکیه و هند و ترکمنستان وارد کننده سنگ ایران هستند. بیشترین معادن سنگ ایران در شهرهای اصفهان کرمانشاه محلات و قم واقع شده اند. در این دوره از نمایشگاه سنگ تهران مجموعا 130 غرفه در 4 سالن و شرکت هایی از کشورهای چین ترکیه ایتالیا و همچنین 78 شرکت داخلی در حوزه تولید و فراوری سنگ و 10 شرکت در سایر زمینه های مرتبط با صنعت سنگ از جمله خبرگزاری ها استارت اپ و غیره حضور خواهند داشت. سخن پایانی این نمایشگاه سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت های توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت سنگ های ترئینی و معدن سنگ برپا می گردد و فرصت بسیار مناسبی است تا شرکت های فعال در این زمینه دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید دست اندرکاران و متخصصان قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت فعالیت ها و نواوری های خود را هدایت نمایند و گامی رو به جلو در راستای هرچه بیشتر توانمندی های این صنعت در ایران و جهان باشد.

16 خرداد روز جمع آوری غرفه ها

باتوجه به تعطیلات آخر هفته و روزهای 14 و 15 خرداد ماه، روز 16 خرداد برای جمع آوری غرفه ها تایین شد. در ادامه تصاویری از جمع آوری غرفه ها را مشاهده میکنید.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *