فناوری نوین در صنعت و فراوری سنگ های ساختمانی

فناوری نوین در صنعت و فراوری سنگ های ساختمانی

امروزه استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز و سنگ مورد استقبال قرارگرفته است. استفاده از فناوری نوین در صنعت ساختمان به افزایش مقاومت سازه در عین کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. بسیاری از خطاها و بلاهای مهندسی نه به خاطر طراحی و استفاده از سیستم سازه‌ای نامناسب، بلکه به خاطر اجرا نادرست و تعمیر و نگهداری بد، رخ داده است. امروزه شاهد روش‌های جدید بیشتری برای ساخت سازه‌ها خواهیم بود تا هم مقاومت و ایمنی سازه افزایش یابد و هم توجیه اقتصادی بهتری داشته باشد.

در حالی که روش و سیستم ساخت و ساز در صنعت ساختمان سال‌های زیادی است که تثبیت شده، این اشتباه می‌باشد که ابداعات و تکنیک‌های جدید فناوری را کنار بگذاریم و از آنها استفاده نکنیم.

فناوری در صنایع مختلف روز به روز دچار تغییر و دگرگونی می‌شود و این تغییرات و پیشرفت‌ها در صنعت ساخت و ساز نیز مداخله می‌گردد. با تغییر ساختار مصالح ساختمانی همچون میلگرد و تیرآهن و نیز تغییر روش‌های ساخت می‌توان گفت فناوری‌های جدید در پروژه‌ها نقش پیدا کرده است.

 

توری های فایبرگلاس، رزین‌ها و اپوکسی‌ها محصولاتی هستند که توسط شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شده‌اند تا نیاز صنایع سنگ‌های ساختمانی در جهت فرآوری محصولات معدنی برطرف و از خام فروشی جلوگیری شود.

حل مشکل صنعت سنگ ساختمانی رویکردی است که در تولید رزین اپوکسی‌های داخلی توسط دانش بنیان‌ها پیگیری شده و نتیجه آن جایگزین شدن محصولات ایرانی به جای محصولات خارجی بوده است.
رسوخ دانش بنیان‌ها در صنعت سنگ ساختمانی به این محصولات ختم نشده و مهندسان مکانیک و هوش مصنوعی موفق به بومی سازی دوربین‌های کنترل کیفیت برای کارخانه‌های سنگ شدند.

استفاده از توان فناوران داخلی در صنعت هم افزایش تولید و هم افزایش ارزش افزوده با فرآوری محصولات خام را به همراه داشته است. در ادامه با معرفی فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز ، نگاهی دقیق‌تر به برخی از این فناوری‌ها خواهیم انداخت.

 

فناوری جدید در پروژه های ساختمانی

فناوری جدید در پروژه های ساختمانی

برای دوام و پایداری در دنیای جدید باید پیرو تکنولوژی و فناوری‌های جدید بود و پروژه‌های ساختمانی خود را بی نصیب از مصالح و فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز نکرد. ضرورت ساخت مسکن، افزایش ایمنی و استفاده از مصالح باکیفیت و مقاوم را به دنبال دارد و مهم است که با رعایت اصول مهندسی، ایمنی عملیات پروژه انجام شود و تمامی ساخت و سازها مطابق با اصول و مقررات ملی ساختمان باشد.

منظور از فناوری در ساختمان، استفاده از تکنولوژی و فرآیند ساخت جدید در اجرا و مصالح مورد مصرف است. هدف از استفاده از فناوری‌های جدید در ساختمان بالا بردن سرعت ساخت، مقاوم سازی، عدم تخریب محیط زیست، کاهش هزینه‌های ساخت، کاهش میزان مصرف انرژی و مصرف بهینه مصالح می‌باشد.

با دقت در چشم انداز مهندسی ساختمان، کشورهای توسعه یافته قصد دارند با سرمایه گذاری روی فناوری‌های نوین درصد استفاده از روش‌های جدید را سال به سال بیشتر کنند. این روند کمک می‌کند تا تغییرات را پذیرا باشند و یک گام جلوتر از رقبا قدم بردارند. ساخت مسکن با تکنولوژی نوین به مراتب اقتصادی‌تر و بهینه‌تر می‌باشد.

از جمله مصالح و مواد مدرن در ساخت و ساز مصالحی هستند که توسط مواد فایبری و پلیمری ساخته می‌شوند. این مواد علاوه بر داشتن استحکام زیاد در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم هستند. همچنین دارای وزن سبک‌تری نیز می‌باشند. این مصالح قیمت بیشتری نسبت به مصالح فولادی دارند، اما با توجه به اینکه هزینه تعمیر و نگهداری ثانویه و نیز خسارات ناشی از تخریب وجود ندارد، مقرون به صرفه‌تر از دیگر سیستم‌های سازه‌ای می‌باشد.

فناوری نوین در فراوری سنگ

سند بلاست به وسیله ماسه و فشارباد به بدنه ی آن شئ (سنگ یا فلز یا …) اصابت میکند و استحکاک شن و آن شئ باعث برداشته شدن لایه ی رویی آن می شود. امروزه صنعت سندبلاست تغییر وتحول زیادی داشته و برای صنعت سنگ از وسایل به روزتری استفاده می شود که عمدتا این ابزار جدید در ایتالیا واسپانیا وچین تولید می شود.

 

مزایای سندبلاست سنگ

مزایای سندبلاست سنگ

انجام فرآوری سندبلاست برروی سنگ میتواند سنگ را برای کاربردهای مختلف مناسب سازد و مزایای بسیاری فراهم آورد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • از بین بردن مواد سخت و اضافی روی سطوح
  • تمیز و یکدست کردن سطح سنگ ها
  • پرداخت سطح سنگ
  • پاکسازی سنگ ها
  • افزایش رنگ پذیری سطح
  • از بین بردن رسوب سطح سنگ
  • تزئین راحت سنگ
  • زاویه سازی سنگ و از بین بردن گوشه ها و لبه های تیز سنگ
  • افزایش طول عمر سنگ ها

از جمله تولیدات جدید در صنعت سنگ و ساختمان عبارتند از:

 تولید زئولیت از لجن کارخانه جات سنگبری

که بر اساس آن از پسماندها و لجن کارخانه جات می توان زئولیت تولید کرد، زئولیت به عنوان جاذب، کاتالیست در صنایع مختلف چون نفت، گاز، پتروشیمی شوینده ها و … استفاده می شود.

 تولید کاغذ با استفاده از نخاله ساختمانی و گل سنگ

که با استفاده از این طرح با توجه به کمبود منابع اولیه تولید کاغذ، میتوان بدون نیاز به آب و تنها با استفاده از نخاله های ساختمانی و گل سنگ، کاغذ و محصولات سلولزی با مقاومت بالا، کشش بالا در برابر پارگی، قیمت پایین و ذخامت های متنوع تولید کرد. این طرح گواهی ثبت دارد و در حجم پایین هم به تولید صنعتی رسیده است.

تولید CNC واتر جت 5محوره جهت برش سنگ و شیشه

این CNC جهت برش سنگ و شیشه با زاویه های شیب دار و منحنی دار به علاوه با قابلیت درآوردن قوس های مختلف است. با این دستگاه می توان یک وان سنگی با فرم های پیچیده و زیبا در اشکال مختلف را تولید کرد.

دستگاه تمام اتوماتیک پوشش دهی حفرات سطح انواع سنگ

با استفاده از تزریق انواع ماستیک ها در تولید و فراوری سنگ: این دستگاه به منظور رفع مشکلات ناشی از رزین کاری سنگ که در حال حاضر توسط نیروی انسانی انجام می شود به کار گرفته می رود. از جمله مزایای بهره گیری از این دستگاه به جای نیروی انسانی دقت و سرعت عمل بالاتر به علاوه پوشش دهی مناسب تمام سطح سنگ است.

تولید دستگاه اتوماتیک ماستیک سنگ

این محصول در دستگاه رزین کاری خط تولید کارخانه جات سنگبری استفاده می شود و با تشخیص پلاک سنگ عبوری از خط تولید، ماده ماستیک موجود در مخزن را روی سنگ ریخته و ماده هاردنر را به آن اضافه می کند، سپس کاردکهای دستگاه ماده را به طور یکنواخت روی سنگ مالیده تا تمام منفذهای آن توسط ماده ماستیک پر شود و پلاک سنگ برای مرحله بعد(ساب) آماده شود. این دستگاه هم در حال ساخت نمونه اولیه است.

 دستگاه کاشی کار و سنگ کاری

فرایند نصب سنگ، کاشی و سرامیک را از حالت سنتی و دستی به روش نیمه مکانیزه ارتقا داده و سرعت و کیفیت نصب را افزایش می دهد. این دستگاه قابلیت نصب سنگ و سرامیک در ابعاد مختلف بدون محدودیت ارتفاع روی دیوار را دارد و به کارگیری آن موجب افزایش سرعت و کیفیت نصب بدون نیاز به نیروی انسانی ماهر خواهد شد.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت علم و فناوری تجهیزات و محصولات جدید وارد بازار جهانی شده است. از جمله فناوری های جدید در صنعت سنگ و ساختمان  می باشد که توجه زیادی به خود جلب کرده است ازجمله مهمترین محصولات توری فایبرگلاس، رزین اپوکسی و محصولات شیمی ساختمان می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *