نمایشگاه سنگ نیم ور محلات

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات

یکی از بزرگترین نمایشگاه های بین المللی صنعت سنگ ساختمان در محلات برگزار میشود که همه ساله شرکت کنندگان و مراجعین استقبال بسیار خوبی میکنند. ایران از جمله کشورهای تولید کننده و صادر کننده سنگ های ساختمانی است که به دو صورت خام (بدون برش) و همچنین برش خورده، آن را به مناطق مختلف جهان صادر می‌کند. چهاردهمین دوره از نمایشگاه های بین المللی سنگ نیم ور محلات در تاریخ 19 تا 22 مهر ماه 1401 در محل دائمی نمایشگاه نیم ور برگزار میشود. در این نمایشگاه 400 شرکت مشارکت دارند و 20 کشور خارجی ترکیه، هند، عراق، ارمنستان، بنگلادش، کانادا، روسیه، افغانستان، چین، ایتالیا، لبنان، قطر، اسپانیا و جمهوری اسلواکی از این نمایشگاه بازدید میکنند. نکته جالب توجه این نمایشگاه تنوع و گوناگونی انواع سنگ تراورتن، گرانیت، مرمریت، مرمر، کنگلومرا، sandstone، ترا اونیکس و لایم استون است که از سراسر استان های ایران به نمایش گذاشته میشود.

ایران کشوری غنی از معادن انواع سنگ‌ های ساختمانی است. 44 درصد سنگ مرمر، 25 درصد سنگ چینی، 20 درصد سنگ گرانیت، 10 درصد سنگ تراورتن و دو درصد سنگ مرمر، بیشترین سهم از تنوع سنگی معادن ایران است. جمهوری اسلامی ایران در جایگاه چهارم تولیدکنندگان سنگ در جهان قرار دارد.

معرفی شهر نیم ور محلات

نیم ور شهری مهم و تاریخی است، که در بخش مرکزی شهرستان محلات استان مرکزی ایران، در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران و مابین راه مواصلاتی شهرهایی مانند دلیجان به محلات و خمین قرار گرفته است. این شهر از جنبه جغرافیایی در جنوب شرقی استان مرکزی قرار دارد و از شمال به کوه کمر و رودخانه قم رود. همچنین در جنوب آن کوه‌های آتشکوه و زردقُله، پناهگاه حیات وحش موته قراردارد. از نظر معادن، معدن های مهم سنگ در این شهر و اطراف آن قرار دارند. حدود 320 واحد فرآوری سنگ در شهرک‌ های صنعتی استان مرکزی حضور دارند که از این تعداد 260 واحد متعلق به محلات و نیم‌ور است.

کوه‌های سنگی منطقه نیم‌ور و به خصوص کوه‌های آتشکوه و عباس‌آباد اصلی‌ترین منبع درآمد برای مردم منطقه هست. این منطقه صنعتی که باعث شده‌اند کارگران فصلی ومهاجران غیربومی برای کار کردن به این منطقه بیایند. براساس آمارهای مراجع رسمی، هشتاد درصد مردم شهر نیم‌ور، در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ فعالیت می‌کنند.

آتشکده آتشکوه در حوالی نیم‌ور به جز موقعیت تاریخی، بزرگ‌ترین منبع سنگ تراورتن تزئینی صادراتی ایران است. این معدن را قنبر رحیمی، که به سلطان سنگ ایران مشهور است، کشف کرده است.
سنگ‌های استفاده شده در میدان آزادی تهران، حرم حضرت عباس و امام حسین در کربلا از این معدن استخراج شده و به وسیله ارباب قنبر رحیمی به عنوان هدیه به این اماکن ارسال شده‌است. هم‌ اکنون مجسمه ارباب قنبر در یکی از میادین شهرهای ایتالیا به عنوان پدر سنگ ایران به نمایش گذاشته شده‌است. از سوی دیگر، بزرگترین فرش ساخته شده گل و سنگ کشور نیز یکی از سازه‌هایی است که به عنوان معرف صنعت شهرهای نیم‌ور و محلات ساخته و رونمایی شده‌است.

نمایشگاه تخصصی سنگ و صنایع وابسته

این نمایشگاه برای اولین بار در سال ۱۳۸۷، در فضایی به مساحت ۲ هکتار با حدود ۲۰۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده و ۴۰۰۰ متر مربع فضای روباز، با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار شد. این نمایشگاه هر سال در مرداد ماه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای تولیدی و صنعتی در زمینه سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات معدنی و فرآوری به نمایش در می‌آید. امسال نمایشگاه سنگ از تاریخ 19 تا 22 مهر 1401 برگزار میشود و تولیدکنندگان و کارخانه های فراوری سنگ، آخرین دست اوردهای خود مانند توری فایبرگلاس را عرضه میکنند.

در همین راستا در فضایی به مساحت ۳۰ هکتار و با همکاری سازمان توسعه و تجارت ایران و سازمان بازرگانی استان مرکزی، نمایشگاه دائمی بین‌المللی سنگ و صنایع وابسته در این منطقه احداث شده‌است.

شهرک صنعتی

این شهر دارای یک شهرک صنعتی نیز می‌باشد که در آن کارخانجات سنگبری، لاستیک‌سازی، فرش‌بافی و تولید ایزوگام قرار دارند. امیدواریم این نمایشگاه مثل دوره های قبل با شکوه و با استقبال مردم روبرو شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *